Omslaget till boken "Apelsinflickan"


Omslaget

Jag har läst boken “Apelsinflickan”. Kort beskrivet handlar “Apelsinflickan” om en flicka som heter Signe som bor på ett barnhem men får sedan plats som piga, hon trivs inte och flyr. Signe stöter ihop med sin gamla bästis från barnhemmet och får erbjudandet att sälja sin kropp men tackar nej.  


På omslaget av apelsinflickan så är det en text högst upp i mitten på boken där det står författarens namn “Lena Kallenberg”, bokens namn “Apelsinflickan” och vilka år boken utspelar sig (år 1882-1883). Sedan finns det som en utklippt och inklistrad bild på en flicka i 10 årsåldern (apelsinflickan) en liten bit mot mitten från det högra hörnet med en sjal och en brun klänning, man kan se att flickan är lite blond från håret som sticker ut under sjalen. Flickans ansiktsuttryck är nästan som att hon lite nervös och lite skrämd.

I bakgrunden kan man se en medellång huvudväg som fortsätter över en liten backe som är täckt av snö  där folk kan gå, det finns hus både höga och låga hus på vars en sida av vägen. Det finns även träd på högra sidan av omslaget bakom den inklistrade bilden på flickan jag berättade om tidigare och bakom några av de låga husen. Det är förmodligen vinter för att det finns snö på vägen som sagt och trädens grenar är täckta av snö och även hustaken. På bilden kan man se lite dimma som förmodligen har kommit av kylan.

Jag anser att detta omslag är passande till boken för att man ser en by på omslaget där boken utspelar sig och även flickan det handlar om, och man kan även se på flickans kläder att boken utspelar sig på någon gång förr i tiden som det står på framsidan av boken.  

Mitt omslag tycker jag är mer passande eftersom att på mitt omslag håller en tjej en korg med apelsiner och en man närmar sig henne eftersom att apelsinerna i hennes korg är en signal till män som visade att hon var en där dem kunde köpa sex från, apelsin flickorna var på den tiden vad prostituerade bel kallade. Jag tycker omslaget passar för att boken heter apelsinflickan, även fast signe inte blir de så får hon erbjudandet.


   


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kvinnan utan ansikte

Brevet till den modiga slaven Onkel Tom