Kvinnan utan ansikte


På bokomslaget är det en flicka som befinner sig på en smal gata i Stockholm. Husen är slitna och gamla, det är även snö på taken och nakna träd i bakgrunden. Signe som är flickan på bokomslaget som har en sjalett på huvudet som hon knutit under hakan, den har färgerna rosa, blå, grön och vit. Hon har på sig en grön lite tjockare tröja och hon ser även väldigt ledsen, orolig och besviken ut.

Jag tror att boken har det bokomslaget eftersom att Signe blev lämnad av sin pappa när hon var barn. Jag tror att den smala tomma gatan ska symbolisera att hon blev lämnad ensam utan någon stans att ta vägen.

Jag valde att rita en prostituerad kvinna för att boken handlar om prostitution och hemlöshet. Anledningen till att hon inte har några bröstvårtor är för att i boken stod det att de blev av bitna när hon sålde sig till två män. Hon hade även ett stort ärr över bröstet från den natten.

 Kvinnan på mitt bokomslag är Alice och det är hon som är Signes bästa vän. Alice blev en prostituerad kvinna för att hon skulle tjäna pengar till sig själv och Signe för att de inte skulle behöva bo på gatan. Om hon inte hade blivit prostituerad hade de blivit  tagna av polisen och Alice dog för att hon blev skadad av de två männen. Jag har valt att inte rita ett ansikte eftersom att jag inte riktigt vet hur hon ser ut och för att hon försvann i början i boken. Som jag uppfattar det så känns det även som att Alice satte på sig ett fejksmile för att hon inte ville öppna upp sig för Signe.


Kommentarer

  1. Kvinnan utan ansikte! Vilken spännande rubrik! Och när jag läser ditt inlägg, så förstår jag hur det hänger ihop, Ditt förslag till bokomslag, din egen illustration, är en flicka utan ansikte. Och din text förklarar tydligt varför du valt att illustrera en flicka utan ansikte. Tack för ett tänkvärt och unikt inlägg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Omslaget till boken "Apelsinflickan"

Brevet till den modiga slaven Onkel Tom